هیئت فرهنگیان اراک

هیئت فرهنگی مذهبی امام جعفرصادق (ع) فرهنگیان اراک

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

خلاصه وقایع روز عاشورا با تفکیک دقیق ساعت

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۱۰ ب.ظ

طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک، واقعه روز عاشورا به حساب گاه‌شماری شمسی دقیقا روز 21 مهر سال 59 هجری شمسی بوده است. و با توجه به مقاتل معتبر می توان شرح وقایع روز عاشورا را از اذان صبح تا اذان مغرب به ترتیب زیر دسته بندی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛روز دهم محرم را عاشورا می‌خوانند؛ واژه‌ای که پیش از اسلام و در دوره جاهلی وجود نداشته است. حتی در کلام عرب غیر از «عاشوراء» کلمه‌ای بر وزن فاعولاء وجود ندارد. بعضی از واژه‌شناسان، عاشورا را کلمه‌ای عبرانی و عربی شده واژه عاشور دانسته‌اند. عاشورا در زبان عبری برای نامیدن روز دهم ماه تشری (ماه یهودی) به کار می‌رود. برخی روز عاشورا را سالگرد روزی می‌دانند که حضرت موسی دریای سرخ را شکافت و به همراه پیروانش از آن عبور کرد. از امام باقر نقل شده که روزه در عاشورا قبل از واجب شدن روزه ماه رمضان معمول بوده، ولی پس از آن ترک شده است. با این حال همان‌گونه که در زیارت عاشورا آمده بنی‌امیه این روز را مبارک خواندند و اکنون برخی از اهل سنت نیز روزه گرفتن در این روز را مستحب می‌دانند. اما این روز برای شیعیان و بسیاری از اهل سنت و حتی پیروان ادیان غیراسلامی روز حزن و اندوه و سوگواری است. حوادث روز عاشورا و اتفاقات پیش و پس از آن را با هم مرور می‌کنیم.

***وقایع صبح تا غروب روز عاشورا

اذان صبح؛ 5:47 بامداد

۰ نظر ۱۷ مرداد ۰۰ ، ۱۸:۱۰
هیئت فرهنگیان

«ثار» در لغت هم به معنی خون آمده است و هم به معنی طلب و انتقام گرفتن از خون کسی که به دست دیگران کشته شده است.[1]

ثار الله از دو واژه ثار و الله تشکیل یافته و یکی از القاب امام حسین ـ علیه السّلام ـ می‌باشدکه در زیارت عاشورا با این لقب آن حضرت را زیارت می‌کنیم. ثارالله: یعنی (طلب دمه الله) کسی که طالب خون او خداست و انتقام از قاتلین او را خداوند خواهد گرفت.[2]

یکی دیگر از معانی آن یعنی کسی که در راه خدا کشته شود و خویشاوندان و خاندانش در این راه کشته شود.

مرحوم مجلسی در شرح . . . 

۰ نظر ۱۶ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۳۵
هیئت فرهنگیان

چهل نکته آماری در مورد نهضت کربلا

جمعه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹ ب.ظ
       

 با استفاده از آمار می‏توان هر موضوع یا حادثه‏ ای را دقیق تر بیان کرد تا افراد هم آن را بهتر درک کنند. واقعه کربلا تنها یک بار در طول تاریخ اتفاق افتاد. اما این رویداد بی‌نظیر و مسائل قبل و بعد از آن را افراد مختلفی نقل و روایت کرده‏ اند. به همین دلیل برخی از اطلاعات و آمار‏ها با همدیگر تفاوت دارد.

ازمیان آمار‏های موجود، ما چهل نمونه را انتخاب کردیم.
 ▪ قیام حضرت امام حسین (ع) از روز خودداری از بیعت با یزید تا روز عاشورا ۱۷۵ روز طول کشید.

۰ نظر ۱۵ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۲۹
هیئت فرهنگیان

     
آنچه نزد ارباب مقاتل، مسلّم است، زیارت جابر بن عبدالله انصاری در روز بیستم صفر سال شهادت آن حضرت در کربلا می باشد.
  
 اما اینکه آیا اهل بیت امام حسین نیز در همان روز از شام به کربلا بازگشته بودند، چنانچه سید بن طاووس نقل کرده است، نزد محققان و مورخان مورد شک و تردید می باشد زیرا مسیر حرکت اهل بیت: از کوفه به شام از شارع عام بوده که از بلاد معروفه می گذشته و مسافت آن چهل منزل بود و حداقل بیست روز طول می کشید. برخی از محققان و تاریخ نویسان نظرشان بر این است که اهل بیت: یک ماه در شام مانده اند و دیگر اینکه شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی گفته اند که خاندان اهل بیت: را روز بیستم صفر از شام به سوی مدینه کوچ داده اند.
  
منبع: پایگاه حوزه.

     


     
آ

۰ نظر ۱۴ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۳۰
هیئت فرهنگیان